Azambuja => Santarem 33 km - Reisverslag uit Azambuja, Portugal van Fred Meijer - WaarBenJij.nu Azambuja => Santarem 33 km - Reisverslag uit Azambuja, Portugal van Fred Meijer - WaarBenJij.nu

Azambuja => Santarem 33 km

Blijf op de hoogte en volg Fred

01 September 2015 | Portugal, Azambuja

Vanmorgen vroeg opgestaan. Half zes ging de wekker. We moesten voor de tweede en laatste maal de trein halen. In Azambuja aangekomen is het om 6.45 aanlopen. Het is nog donker maar aan de horizon zit de dag in de lucht. Vandaag gaat het naar Santarem. We lopen door en na een paar kilometer een zandweg in. Koeien en stieren staan op een pas gerooid maisveld ons aan te kijken maar laten ons verder doorlopen. Het begint snel te dagen. Met een stevige pas passeren we oneindige tomaten velden afgewisseld met wijnranken kweeperen en paprika's in alle kleuren.
Deze vruchtbare vallei wordt ook wel de markt van Portugal genoemd. We zijn zo vrij geweest om tomaten, witte en blauwe druiven te proeven. We hebben goedgekeurd ons keurmerk gegeven en onze portie fruit en groente voor die dag ruim behaalt. Na 15 kilometer hebben we de laatste mogelijkheid om te pauzeren in een cafeetje. Daarna is het tot Santarem je behelpen me de drank en eten's voorraad die je bij je hebt.Je loopt namelijk de laatste 18 kilometers door onbeschutte en stoffige wegen met de zon boven je hoofd. Petje verplicht. Bepakt met ieder twee liter water zijn we aan de kilometers begonnen. Af en toe werkte er nog boeren op het land die ons bon camino toe riepen, Deze opsteker was wel prettig. Bij Santarem aangekomen even een drink pauze onder de brug van de snelweg genomen, in de schaduw was het even bijkomen van de warmte. De schoenen even uit om de voeten te ontspannen daar vond ik ook de reden dat mijn linker voet brandde. De eerste blaar is een feit. Sokken wat ruimer getrokken schoenen weer aan en de laatste 3,7 kilometers berg op lopen, Santarem ligt namelijk op een berg. Aan de voet van de klim nog even gezongen "ginne berg kriet mig klein", maar boven aan gekomen toch bijna geveld. Marion liep voorop en vroeg aan iemand of ze onze slaap plaats wist. Door de vermoeidheid zijn we de aangewezen weg voorbij gelopen, maar uiteindelijk toch gevonden. Na het douchen heeft Marion als een volwaardige veplegster mijn blaar verzorgt. In een supermarkt een paar boodschapjes voor morgen gepakt en dadelijk ergens lekker eten maar zeker met een grote pint.

• 02 September 2015 - 10:13

Madelon:

Oooh lekker die tomaten! Die van mij zijn nog altijd zo groen als gras. Heel veel succes weer xxx

• 02 September 2015 - 13:07

Antoine:

Beste Marion en Fred

Niet te veel groenten eten, anders dadelijk winkelrekken leeg in NL. Nog veel plezier in de wandeltocht gewenst.

Antoine