Atalia => Tomar18,8 km en 5 km bonus - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Fred Meijer - WaarBenJij.nu Atalia => Tomar18,8 km en 5 km bonus - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Fred Meijer - WaarBenJij.nu

Atalia => Tomar18,8 km en 5 km bonus

Blijf op de hoogte en volg Fred

04 September 2015 | Portugal, Tomar

De dag start goed. We volgen wederom de verkeerde route. Afgelopen jaar heeft er brand gewoed op de originele route van de camino, daardoor zijn er verschillende alternatieve routes uitgezet, die naderhand weer veranderd zijn. Begrijpen jullie he nog, nou wij ook niet. Wegmarkeringen en doorgestreepte wegmarkeringen. Het was een warboel. In de veronderstelling dat we de juiste route hadden, hield een tegemoetkomende bakkersauto ons na een uur lopen staande. De chauffeuse gebaarde dat we helemaal terug moesten lopen. Na veel gebarentaal, bood ze ons een lift aan, terug naar ons startpunt. Makkelijker gezegd dan gedaan. Met twee personen met rugzakken, op een passagiersstoel tussen de broodjes en tomaten, is een hele kunst. Geplakt tegen het dashboard, versnellingspook en deur, bracht ze ons terug naar ons startpunt. 5 km gelopen en geen stap verder. De volgende poging. Deze brengt ons door geurende eucalyptus bossen en aan de nieuwe gele wegmarkeringen te zien lopen we goed. Langzaam verandert het landschap in klimmen en dalen, stevige kuitenbijters zitten er tussen. Dit maakt wel dat je mooie vergezichten hebt. Iets voor twaalf koffie tijd en iets te eten. Na de innerlijke mens iets verstrekt te hebben, in een stevige pas door naar Tomar. Tomar, de stad van de Tempeliers is bij binnenkomst niet erg mooi. Roma's leven in huizen van golfplaten, eigenlijk niet meer van deze tijd. De oude binnenstad, oogt rijk en vriendelijk. We checken in, in een hostel,waar we deze keer voor slapen op een zaal kiezen. Vier stapelbedden op een hele ruime kamer. Na een douche en een lekker glaasje bier, vijf minuten voor de koningin. Bij de receptie een kamergenoot gesproken een Duitser, genaamd Michael. Hij vertelde over twee Amerikaanse vrouwen die de weg kwijt waren, dat kunnen er in heel Portugal maar twee zijn Charm en Margareth. Op weg naar het restaurant zitten de dames lekker aan het bier. HELLO and nice to see you again!! Even bijgekletst en op weg naar ons restaurant. Op het terras sluit Michael zich bij ons aan, maar even daarna ook Charm en Margareth. Lekker gegeten, heerlijke wijn, leuk gezelschap, kortom een perfecte avond.

• 05 September 2015 - 10:15

Mariette Janssen:

Hallo lieve pelgrims,

Heerlijk om jullie verhalen te lezen, zo loop ik deze Camino nog een keer.
    Het valt wel niet mee voor jullie met de brand die geweest is.
    Wij hadden inzake de enorme vriendelijkheid van de Portugezen zeker dezelfde fijne ervaring als jullie. Tomar heeft ovrigens een hele mooie burcht of kasteel om te bezichtigen!
    Vanaf vandaag ga il jullie weer op de voet volgen.
    Buen Camino