Barcelos => Portela 27,5km - Reisverslag uit Portela, Portugal van Fred Meijer - WaarBenJij.nu Barcelos => Portela 27,5km - Reisverslag uit Portela, Portugal van Fred Meijer - WaarBenJij.nu

Barcelos => Portela 27,5km

Blijf op de hoogte en volg Fred

17 September 2015 | Portugal, Portela

Albergue Cidade de Barcelos blijkt eigenlijk nog geen sterretje te verdienen. maar ja, s'avonds moet je ergens slapen. Als de wekker gaat bij Marion en zij deze niet direct uit krijgt wordt bijna de hele zaal wakker. Snel de slaapzak inpakken, broodjes voor ontbijt zijn gisteravond al voorbereid en op weg. We volgen de gele pijlen Maar achteraf blijkt dit de alternatieve route te zijn en lopen zonder dat we het weten 2,5 km extra. We lopen de bergen in en merken dat de routes hoger en steiler worden. Opeens ligt er een wolkendek onder ons en kijken in mistige valleien, maar klimmen nog steeds omhoog. Bij een koffiehuisje, helemaal gericht op pelgrims, zitten twee Françaises stil voor zich uit te kijken, zeggen niet eens goede morgen. De weg naar Santiago wordt drukker en dit is ook merkbaar in de albergues. We lopen kilometer na kilometer granieten coble stones, zover het oog rijkt. De eerste uren van de dag zijn het mooist om te lopen. Alles ontwaakt en in sommigen dorpen heest nog volledige rust. Vandaag loopt een ander probleem met ons mee, honger. Dit maakt dat wij al om 12 uur aan een uitgebreide lunch zitten. De geplande overnachting is na de lunch nog een uur wandelen. Deze albergue, gerund door een Nederlander, Han Geelen (uit Born) en zijn Russische vriendin heten ons welkom. We nemen intrek in het pelgrimhuis en genieten van het overweldigende uitzicht. Het huis en tuin hebben een Nederlandse touch mee gekregen, boomgalerij een ruime zitplaats en genoeg plekken voor je te ontspannen, ondanks de Portugese omgeving, voel je je thuis en eigenlijk willen we niet meer verder. We begrijpen van Han dat er jaren werk in zit, maar dat straalt het ook uit. In de namiddag volgen nog 1 Duitse, 3 Nederlandse en 2 Amerikaanse. Deze albergue is all in. Om zeven uur worden wij dan ook in het hoofdgebouw verwacht. Voor het eten. Gezamenlijk genieten wij onder het genot van een lekker glaasje wijn, van een heerlijke door de huisbaas gekookte maaltijd. Als afsluiting een lekker glaasje Port en dan naar bed.

P.s. dit is een van mooiste etappes .Groene valleien, kabbelende beekjes en rustgevende stilte.
Ons huidige verblijf verdient een meer dan een dikke pluim. Tot nu toe de allermooiste.

• 29 April 2018 - 17:15

Ans Zonneveld:

Je verslag kom ik tegen, toen ik de Casa van Meneer Han, googelde. Wat een geweldige plaats om te vertoeven. Ik noem het mijn "Villa Velderhof" accommodatie.
    Prachtig en heerlijk gegeten.
    Groeten Ans.